Příručka udavače – Obsah podporující ruskou invazi rovnou hlaste policii. Hrozí za něj až tři roky vězení
22.8.2022 6:52 odp. | Komentář
V záhlaví webu MediaGuru čteme následující slova: „MediaGuru.cz je zpravodajským webem o médiích, marketingu a reklamě. Je určen lidem pracujícím v médiích na všech úrovních řízení, marketingovým manažerům, reklamním, mediálním a PR agenturám, ale i široké veřejnosti, zajímající se o média a marketing. Přináší původní zpravodajství, rozhovory a analýzy z oboru. Vedle zpravodajských informací obsahuje i komplexní mediální slovník, informace týkající se základů mediálního plánování a přehledů tuzemských mediatypů. Provozovatelem webu je mediální agentura PHD, člen komunikační skupiny Omnicom Media Group se sídlem v New Yorku (USA).“
Tato na první pohled solidní a renomovaná, a namnoze jistě i užitečná firma se ale vydala na podivnou pouť a spojila své síly s různými bojovníky proti dezinformacím, jejichž motivace jsou zpravidla politické, a to jednostranně. Tito tzv. odhalovači dezinformací slouží vládní propagandě, detekují „vnitřního nepřítele“, jak se říkalo za komunismu, a jsou připraveni jej standardní udavačskou procedurou předat orgánům k tomu určeným, konkrétně i těm činným v trestním řízení. jakýsi návodný leták, jak poznat dezinformaci a jak s ní naložit. Stojí to věru za důkladné prostudování. U každého oddílu uvedeme původní znění a překlad do češtiny.
Stručný přehled: jak na dezinformace
Dezinformace jsou nebezpečné
Originál: To, co náš svět v tuto chvíli sužuje, je něco, co většina zná jenom z filmů a učebnic. Tato situace ale zasáhla nás všechny, protože internet své hranice nemá. Každý je cílem dezinformací, které se každým dnem stávají více a více nebezpečné. Jejich cílem je totiž šířit nenávist a rozdrobovat společnost.
Překlad: Naše vláda a její nadřízení v Bruselu a Washingtonu se rozhodli ke konečnému řešení: zlikvidovat jakoukoli, byť jen intelektuální či verbální opozici. Proto vyvinula narativ o „rozdělené společnosti“, do něhož účelově vkládá ideologické floskule s údajným cílem „zabránit rozdělování společnosti“. Výsledkem je zmatení, nevraživost a zloba, provozovaná provládními médii.
Jak rozeznat lživou zprávu – Dejte na první dojem
Originál: Vyskočí na vás zpráva – nadpis je šokující a napsaný velkými písmeny. Už tady byste měli zpozornět. Dezinformační weby využívají fascinaci, aby okamžitě zaujaly vaši pozornost. Když na zprávu kliknete, často se objeví žádost o finanční podporu – další známka pro obezřetnost. Samotný web potom vypadá zvláštně, již na pohled není moc hezký a jeho obsah je často plný gramatických a pravopisných chyb.
Překlad: Nečtěte zprávy s nápadnými titulky. Například webové platformy deníku Blesk či televize Nova. Jsou škodlivé a dezinformační. Dále nečtěte weby typu Forum 24, Hlídací pes, Neovlivni.cz, Deník Referendum, Deník Alarm (dříve A2larm) a mnoho dalších, protože jakmile na ně kliknete, vykoukne na vás žebrající okénko se žádostí o finanční podporu jejich činnosti.
Ověřujte, ověřujte a ověřujte
Originál: Dezinformace jsou i na stránkách, které na to na první pohled nevypadají. Když si článek přečtete, hledejte jeho autora. Následně si ověřte i datum, ve kterém byl článek vydaný – dezinformátoři sdílí starší články, které se jim pro jejich lži zrovna hodí. A svatou trojici zakončují zdroje. Každý důvěryhodný článek označuje zdroje, ze kterých čerpal, aby si každý mohl informace ověřit.
Pokud tuto informaci nemůžete dohledat, nejspíše se jedná o dezinformaci. Pokud ale chcete zabrouzdat ještě hlouběji, ověřte si, jestli informace sdílí i důvěryhodná média. Případně jak danou informaci interpretují ony.
Zásadní součástí každého článku jsou i fotografie. V případě dezinformací jsou staré, z jiného místa nebo dokonce z filmů a her. Pokud si fotku stáhnete a následně ji vložíte do vyhledávače Google, obvykle objevíte její pravý původ nebo širší kontext. Někdy dokáže výřez fotografie nebo šikovně zvolený úhel objektivu úplně změnit význam situace.
Překlad: Když na webu narazíte na názor osoby, která je na černé listině (Zbořil, Koller, Štefec, Schneider, Kuras, Procházková, Novotný atd.), jedná se z principu vždy o dezinformaci. Tito lidé, i kdyby se uargumentovali a uzdrojovali, nemají žádné právo vstupovat do veřejného prostoru a když pámbu spolu s naší vládou a parlamentní stoosmičkou dají, brzy bude vytvořen legislativní nástroj, jenž jim v tomto nekalém činění zabrání.
Obzvlášť pikantní je pokyn zjistit, zda danou informaci sdílejí i „důvěryhodná média“. Kde je prosím jejich seznam, abychom se dle něj mohli zařídit?
A na margo fotografie a jejího mediálního využití? Jistě si leckdo vzpomene, jak před časem z Letné a Václaváku sebevědomý spolek Milion chvilek pro demokracii uspořádal nějaké demonstrace i v jiných českých městech. Třeba v Plzni. Mainstreamová média zveřejnila fotografie pořízené zhruba od boku, takže zachycený hlouček lidí vypadal početně. Alternativní média přišla s fotkou z ptačího horizontu. Z ní bylo patrné, že na plzeňském náměstí stálo tak padesát postav, a kdo ví, jestli. Ano, úhel pohledu a výřez je mocná zbraň, zejména v epoše Photoshopu. A jak vidno, je užívána zhusta právě těmi, kdo tuto praxi kritizují.
Rozum je váš nejlepší přítel
Originál: Neustále myslete na jedno pravidlo – pokud se něco zdá příliš dobré, fascinující nebo strašlivé, možná se to jenom nezdá. Při čtení jakékoliv zprávy dejte na selský rozum a nenechte se ovlivnit emocemi článku – přesně to je jejich účel. S trochou obezřetnosti porazíte jejich nejsilnější nástroj raz dva.
Překlad: Kdybychom měli přestat užívat emocí a spolehli se na selský rozum, byl by to konec především pro mainstreamová média, protože právě a hlavně ona straší publikum často nepodloženými nesmysly a kampaněmi. O čem jiném byl covid, nežli o vládou řízeném účelovém vyvolávání masové paniky ve veřejnosti? A jakmile někdo v debatě na to téma užil zdravý rozum, byl umlčen a ostrakizován.
Nenechte je zmizet
Originál: Když na dezinformaci narazíte a úspěšně ji odhalíte, hned ji nahlaste. Sociální sítě nabízejí možnost „nahlásit obsah“, pokud zprávu nahlásí dostatek lidí, její pravost ověří nezávislé orgány a smažou ji. Je proto na místě, abyste na zprávu upozornili i své přátele a vyzvali je k jejímu nahlášení. V případě, že narazíte na obsah podporující ruskou invazi na Ukrajinu, můžete ho rovnou nahlásit Policii ČR. Takový obsah je v České republice zakázaný a dotyčnému hrozí až tři roky odnětí svobody.
Překlad: Udávejte, udávejte, udávejte. Cokoli, co půjde, a všude, kam to půjde. Jen tak osvědčíte věrnost liberální demokracii a naší skvělé vládě řízené z Bruselu a Washingtonu.
Tak by v dešifrování toho propagandistického blábolu šlo pokračovat. Každý, nechť to zkusí na svrchu uvedeném odkazu. A co dodat? Je smutné, že se do tohoto „boje o vše“ zapojují i instituce napojené na akademickou sféru a dříve mající slušnou pověst. Jak zpívá Pepa Nos v překladu Dylanovy písničky: „Časy se mění, co bylo dnes, zítra není...“
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Prirucka–udavace–Obsah–podporujici–ruskou–invazi–rovnou–hlaste–policii–Hrozi–za–nej–az–tri–roky–vezeni–712001